بوتاكس

بوتاکس
بوتاکس یک ترکیب ایجاد شده توسط باکتری است که یک سم از نوع مسمومیت حاد غذایی است(عامل مسمومیت در افراد که باعث ایجاد نوعی فلج در ناحیه پلک و ماهیچه ها می شود که افتادگی ایجاد می کند). گرچه این مفهوم ترسناک به نظر می رسد، زمانی که در دوزهای بسیار کنترل شده استفاده شود، روشی ایمن و مطمئن است. این ترکیب به یک منطقه خاص تزریق می شود و در داخل آن، خود را به گیرنده های موجود در عضله شما متصل می کند، که بر عصب تاثیر می گذارد. بنابراین در نتیجه، او اضافه می کند که زمانی که عصب شما یک ماده شیمیایی آزاد می کند تا منجر شود آن عضلات خاص، یا شروع به سوخت و ساز کنند و آزاد شوند (شروع به فعالیت کنند)، نمی تواند. عملکرد کاهش می یابد، و زمانی که پیوندهای عضله کاهش می یابد، یا به طور کامل از بین می روند چین و چروک ها بوجود می آیند. اما این چیزی استاتیک نیست، بدن شما در طول زمان این گیرنده ها را احیاء می کند.
نواحی تزریق بوتاکس
با توجه به تنوع کاربردهای بوتاکس، مناطق تزریق آن با یکدیگر متفاوت هستند. اصلی‌ترین نواحی تزریق این سم عبارتند از:

خطوط اخم یا گلابلا در حقیقت خطوط عمودی هستند که بین ابروها ظاهر می‌شوند. زمانی که فرد خسته یا عصبی است این خطوط جلوه بیشتری دارند. با تزریق سم بوتولینوم این خط‌ها کاملاً صاف شده و ظاهری جوان‌تر و آرام‌تر خواهید داشت. بهترین روش برای از بین بردن خطوط گلابلا استفاده همزمان از فیلر خط اخم و بوتاکس خط اخم است.

تزریق در پیشانی

یکی از نشانه‌های افزایش طبیعی سن ظهور خطوط ظریف تا عمیق در پیشانی است. افرادی که چروک بیشتری در این ناحیه دارند، پیرتر از سن واقعی خود به نظر می‌رسند. دلایل مختلفی برای ظهور این خطوط وجود دارد؛ ژنتیک، قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید، مصرف دخانیات و عادات بد رفتاری در تشدید این چروک‌ها مؤثر هستند.

باید بدانید عمیق شدن چروک‌ها درمان آنها را سخت‌تر می‌کند. تزریق بوتاکس در رفع چروک‌های سطحی کاملاً مؤثر خواهد بود. این سم می‌تواند مانع از چروک شدن پوست و کاهش چروک‌های عمیق شود. بهتر است با ظهور اولین چروک‌ها در صورت برای درمان آنها اقدام کنید.

تزریق در خطوط بینی

حتماً توجه کرده‌اید هنگام خندیدن یا زمانی که دهان خود را بیش از اندازه باز می‌کنید در قسمت بالای بینی شما چروک‌های نسبتاً ریزی دیده ‌می‌شود. عمیق شدن این چروک‌ها زیبایی ظاهری فرد را کاهش خواهد دارد. با تزریق سم در دو طرف بینی می‌توانید از ایجاد یا عمیق شدن خطوط بینی جلوگیری کنید.

تزریق در ابرو

یکی از مشکلاتی که با افزایش سن رخ می‌دهد افتادگی ابرو است. البته، برخی افراد به‌صورت ژنتیکی به این مشکل دچار هستند. روش‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید برای لیفت ابروها به کار ببرید. بدون شک لیفت ابرو در جوانسازی و شادابی صورت نقش کلیدی دارد.

تزریق در اطراف چشم‌ها

با افزایش سن یا هنگامی‌که لبخند می‌زنید خطوطی در اطراف چشم ظاهر می‌شود که خطوط پنجه کلاغی نامیده می‌شوند. این چروک‌ها چهره شما را پیر نشان می‌دهند. اطراف چشم‌ها یکی از مناطقی است که می‌توانید برای جلوگیری از ایجاد چروک در این ناحیه تزریق بوتاکس را انجام دهید. تزریق سم در درمان افتادگی پلک نیز مؤثر است، اما سبب کوچک‌تر شدن چشم‌های شما نخواهد شد.

اطراف لب‌ها

ناحیه اطراف لب بسیار مستعد چروک است. دلیل اصلی این است که برای صحبت‌کردن، خندیدن، غذا خوردن و بسیاری موارد دیگر به این عضلات فشار وارد می‌شود. این فشار زمینه برای ظهور چروک را فراهم می‌کند. از سوی دیگر، برخی عادات بد رفتاری یا اصلاح بیش‌ازحد صورت با نخ یا وکس می‌تواند احتمال بروز چروک در این ناحیه را افزایش دهد. برای اینکه حالت کشسانی این ناحیه از بین نرود، تزریق همزمان فیلر خط خنده و بوتاکس بهترین گزینه خواهد بود.

تزریق در چانه

عضلات ناحیه چانه به عضله‌های ذهنی معروف هستند. افزایش سن سبب می‌شود که این ناحیه بیش‌فعال شود. به‌عبارت ساده‌تر، با افزایش سن میزان انعطاف‌پذیری چانه از حالت معمول بیشتر می‌شود. در نتیجه، چانه‌ها باریک‌تر و محوتر خواهند شد.

عواملی مانند از بین رفتن بافت در ناحیه چانه، تماس مستقیم با نور خورشید و تحلیل استخوان‌ها در نازک‌تر شدن چانه مؤثر هستند. تزریق بوتاکس چانه سبب استراحت ماهیچه‌ ها و کاهش فعالیت آن ها می‌شود. پیامد آن نیز رفع چروک در این ناحیه خواهد بود.

تزریق در فک و گردن

دلایل مختلفی مانند وراثت، افزایش سن، تأثیر جاذبه بر پوست، کاهش تولید کلاژن و تضعیف عضلات سبب ظهور چروک روی گردن می‌شوند. این چروک‌ها معمولاً به دو حالت عمودی و افقی هستند. چروک‌های افقی معمولاً در اثر روند طبیعی افزایش سن در گردن ایجاد می‌شوند. اما چروک‌های عمودی بیشتر در ورزشکاران دیده ‌می‌شود. دلیل اصلی بروز این چروک‌ها فشار و تنش وارد شده به عضلات پلاسما است. تزریق سم بوتولینوم در بالای چروک‌ها می‌تواند در رفع موقت آنها مؤثر باشد.

زمان اثر کردن بوتاکس چقدر طول می کشد؟

بلافاصله بعد از شروع درمان، بوتاکس در هر شرایطی، از یک روز تا ده روز طول می کشد تا بهبودی یابد و به طور متوسط، حدود سه تا هشت ماه طول می کشد؛ زیرا این مقدار زمانی است که طول می کشد تا بدن شما گیرنده های جدید در عضله بسازد.

کاربردهای تزریق بوتاکس

کاربردهای متنوعی برای سم بوتاکس تعریف ‌شده است. برخی از این کاربردها به شرح زیر هستند:

  • از بین بردن چین‌وچروک‌های صورت، خطوط پنجه کلاغی اطراف چشم، خط لبخند و غیره،
  • جوانسازی پوست،
  • درمان بیماری‌های مختلف از جمله دیستونی گردن،
  • دردهای میگرن،
  • بیماری‌های اسپاستیک،
  • سندروم پیریفورمیس،
  • سندروم درد میوفاسیال،
  • کمردردهای مزمن،
  • اسپاسم نیمه صورت،
  • سردردهای تنش و اسپاسم رایتر،
  • رفع افتادگی و شل شدن پوست ناشی از افزایش سن،
  • کمک به کاهش تعریق در زیر بغل،
  • درمان انحراف چشم،
  • درمان پرش غیرارادی پلک،
  • درمان بیماری واژینیسموس.

مراقب های لازم بعد از تزریق بوتاکس چیست ؟

به طور کلی :

تا ۵ ساعت کارهای زیر انجام نشود :

۱ – آب زدن

۲ – آرایش کردن

۳ – سر خم کردن

۴ – دراز کشیدن و خوابیدن

۵ – خارش – ماساژ پیشانی دور چشم

۶ – عینک آفتابی زدن

۷ – الکل ، کافیین و سیگار مصرف نشود

– تا سه روز از کارهای سنگین و فعالیت های ورزشی جلوگیری کنید

– درصورت التهاب و کبودی یخ گذاشته شود.

– درصورت سردرد استامینوفن ساده استفاده شود

– به مدت سه شب بالشت بلند زیر سر قرار گیرد

– ۴۸ ساعت پس از تزریق ، اثر بوتاکس شروع شده و تا دو هفته به اوج می رسد.

بوتاکس برای چه کسانی ممنوع است ؟

تزریق بوتاکس در زمانی بسیار کوتاه انجام‌ می‌شود. برخی مخاطبین تصور می‌کنند اثرگذاری این سم نیز کوتاه است. این تصور کاملاً اشتباه است؛ نمی‌توان انتظار داشت در بازه زمانی بسیار کوتاه یک تا دو روزه نتیجه تزریق مشخص شود. پس هرگز انجام این روش را به ‌روز قبل از مهمانی یا عروسی موکول نکنید.

برای اینکه التهاب و قرمزی ناشی از تزریق برطرف شود، باید پوست زمان کافی برای استراحت داشته ‌باشد. برای اینکه چهره پس از تزریق حالت عادی داشته ‌باشد، باید یک هفته صبور باشید. متخصصین توصیه می‌کنند بین زمان تزریق یا رویدادهای مهم زندگی خود حداقل دو هفته فاصله بگذارید. علاوه بر این، متخصصین تزریق بوتاکس را برای برخی افراد غیرضروری می‌دانند. این افراد شامل موارد زیر هستند.

عدم پیروی از جریانات و هیجانات اجتماعی برای تزریق

در اغلب موارد مشاهده ‌شده برخی متقاضیان تنها برای پیروی از مد و هیجانات اجتماعی تزریق بوتاکس انجام می‌دهند. افراد جوان که هیچ چروک سطحی یا عمیقی در صورت آنها وجود ندارد، گزینه مناسبی برای تزریق سم بوتولینوم محسوب نمی‌شوند. بهتر است تزریق این ماده را تا زمان مشاهده چروک‌ها به تأخیر بیندازید. راه‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید برای شادابی پوست از آنها استفاده‌ کنید. پس تزریق را به سنین بالاتر موکول کنید.

افراد حساس به ترکیبات بوتاکس

برخی از متقاضیان، واکنش منفی به مواد موجود در بوتاکس نشان می‌دهند. این عارضه معمولاً با حساسیت‌های خفیف تا شدید در محل تزریق قابل‌مشاهده است. افرادی که برای اولین بار اقدام به تزریق این ماده می‌کنند باید تست حساسیت را انجام دهند. از سوی دیگر، افرادی که تزریق را انجام داده‌اند در مرحله تکرار باید تست حساسیت را انجام دهند. ممکن است تغییراتی در بدن رخ‌داده باشد که فرد را مستعد حساسیت بعد از تزریق بوتاکس کند.

زنان باردار و شیرده

دوران بارداری یکی از مهم‌ترین دوره‌ها در زندگی هر خانم است. تأمین سلامت جنین بر عهده مادر است. مواد موجود در بوتاکس می‌تواند حساسیت‌زا باشد. شدت حساسیت در افراد مختلف متفاوت است و می‌تواند تأثیر منفی بر سلامت مادر و جنین داشته ‌باشند.

اهمیت این موضوع به‌اندازه‌ای زیاد است که برخی متخصصین توصیه می‌کنند افرادی که قصد بارداری دارند نیز تزریق بوتاکس را متوقف کنند. دوران شیردهی نیز نقش مهمی در سلامت نوزاد دارد. کودک تمام مواد مورد نیاز خود را از شیر مادر دریافت می‌کند. پس از تزریق بوتاکس احتمال ورود مواد سمی و حساسیت‌زا از طریق شیر مادر به بدن کودک وجود دارد.

مصرف‌کنندگان داروهای ضدانعقاد

افرادی که داروهای ضدانعقاد مانند وارفارین مصرف می‌کنند کاندید مناسبی برای تزریق بوتاکس نیستند. هر چه دوز دارو بیشتر باشد، پرهیز از تزریق این ماده اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. اگر پزشک استفاده از بوتاکس را برای مصرف‌کنندگان داروی وارفارین و داروهای مشابه امکان‌پذیر دانست، برای مصرف یا عدم مصرف دارو حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

افراد مبتلا به بیماری‌های خاص

افراد مبتلا به برخی بیماری‌های خاص مانند سرطان، نارسایی کلیه، MS و غیره هنگام تزریق بوتاکس باید با احتیاط بیشتری عمل کنند. ممکن است داروهایی که آنها برای کنترل یا درمان بیماری مصرف می‌کنند با ترکیبات موجود در بوتاکس تداخل داشته‌ باشد. متخصصین توصیه می‌کنند این افراد برای همیشه بوتاکس را فراموش کرده و به روش‌های کم خطری مانند هایفوتراپی به‌عنوان راه جایگزین فکر کنند.

مصرف‌کنندگان برخی مکمل‌های دارویی یا ویتامین‌ها

افرادی که به‌دلیل ابتلا به برخی بیماری‌ها به‌صورت مداوم داروهایی مانند اکسیدیرین، آسپرین، ایبوپروفن، ادویل، موترین، امگا 3، ویتامین E و موارد مشابه مصرف می‌کنند، کاندید مناسب تزریق نیستند. ابتدا باید ثابت کرد که مصرف این داروها خودسرانه نبوده و طبق دستور پزشک انجام‌ شده است.

در مرحله بعد، باید مصرف این داروها قبل از تزریق سم بوتاکس متوقف شود. از سوی دیگر، افرادی که در رژیم‌غذایی خود از موادی مانند زنجبیل، زعفران، مواد حاوی امگا 3 یا ویتامین E استفاده می‌کنند باید دو هفته قبل از تزریق بوتاکس مصرف این مواد را قطع کنند.

بیماران مبتلا به ضعف یا فلج ناگهانی عضلات

برخی افراد به بیماری‌هایی مبتلا هستند که فلج ناگهانی عضلات صورت و بدن را به‌دنبال دارد. با توجه به مکانیسم عمل سم بوتاکس و فلج یا ضعیف شدن عضلات پس از تزریق، احتمال تشدید بیماری این دسته از افراد وجود دارد.

افراد مبتلا به تبخال یا حساسیت‌های پوستی

مناسب‌ترین مکان برای تزریق سم بوتاکس نواحی است که احتمال بروز چروک در آنها بیش از سایر نقاط صورت است. این قسمت‌ها عبارتند از اطراف لب، ناحیه اطراف چشم‌ها، خطوط اخم، پیشانی و گونه‌ها. اگر به‌دلیل ابتلا به آکنه یا برای شادابی بیشتر پوست از داروهای ضدجوش یا کرم‌های لایه‌بردار استفاده می‌کنید بهتر است تا اتمام دوره درمان تزریق را به تعویق بیندازید.

افرادی که در صورت خود تبخال، زخم باز، التهاب یا حساسیت شدید تا خفیف دارند باید تا زمان ترمیم کامل زخم و برطرف شدن التهاب صبر کنند.

ضعف سیستم‌ایمنی

هیچ متخصصی اجازه تزریق سم بوتولینوم را برای افراد مبتلا به بیماری‌های خود ایمنی یا نقص سیستم‌ایمنی صادر نمی‌کند.

توصیه‌های قبل تزریق بوتاکس

برای کسب بهترین نتیجه ممکن از تزریق بوتاکس، بهتر است که توصیه‌های زیر را جدی بگیرید.

  • در انتخاب پزشک و کلینیک مناسب برای تزریق دقت کنید. همان‌طور که گفتیم عدم مهارت پزشک و استریل نبودن محیط در تشدید عوارض نقش مهمی دارند.

زمان مناسبی را برای تزریق انتخاب کنید. اگر در دوره بارداری یا شیردهی هستید منتظر بمانید تا این دوره تمام شود. افرادی که به التهاب،تبخال لب یا حساسیت‌های پوستی دچار هستند باید تزریق را به پس از بهبودی کامل و رفع این مشکلات موکول کنند.

  • افرادی که داروی خاصی مصرف می‌کنند یا به ماده خاصی حساسیت دارند، باید این موارد را به پزشک خود اطلاع دهند.
  • مصرف مواد ضد انعقاد خون یا داروهایی که احتمال حساسیت را افزایش می‌دهد، باید در دوره نزدیک به تزریق قطع شود.
  • در جلسه تزریق و روز بعد از آن نباید به هیچ عنوان آرایش کنید. مواد آرایشی احتمال بروز عفونت بعد از تزریق را افزایش می‌دهد.
  • در جلسه مشاوره باید اهداف خود را از تزریق کاملاً واضح بیان کنید و مراقبت‌های قبل و بعد از تزریق را از پزشک بپرسید.

آیا تزریق مداوم بوتاکس باعث افزایش ماندگاری اثرات می‌شود ؟

با هربار تزریق بوتاکس، ممکن است ماندگاری اثرات هم بیشتر شود. بوتاکس باعث فلج شدن عضلات می‌شود؛ پس برای ۴ تا ۶ ماه نمی‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. اگر عضله‌ای در بدن مورد استفاده قرار نگیرد، به مرور تحلیل رفته و کوچک می‌شود. به همین علت ممکن است که به مرور زمان، فواصل تمدید تزریق طولانی‌تر شوند.

هر چند وقت یکبار می‌توان بوتاکس کرد ؟

در مورد این مسئله باید با پزشک مشورت کنید. به طور کلی تزریق بوتاکس در فواصل کوتاه‌تر از سه ماه توصیه نمی‌شود. چون در این صورت ممکن است بدن شما به سم بوتولونیوم مقاوم شده و دیگر به درمان پاسخی ندهد.

چقدر طول می‌کشد تا بوتاکس اثر کند ؟

به طور معمول مراجعین بین ۳ تا ۱۰ روز بعد از تزریق متوجه اثرات بوتاکس می‌شوند.

هزینه تزریق بوتاکس :

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد لیفت ابرو با تزریق بوتاکس با مشاورین ما در تماس باشید

سوالی دارید ؟ با من صحبت کنید
ارسال