ميكرونيدلينگ​

میکرونیدلینگ چیست و چگونه انجام می شود؟

میکرونیدلینگ یک روش جوانسازی پوست مبتنی بر تحریک مکانیکال پوست است. اساس کار روش میکرونیدلینگ، استفاده از قابلیت ترمیم بدن توسط خودش است که ما سعی می کنیم پوست را تحریک کنیم تا فرایند جوانسازی و بازسازی اتفاق بیفتد. در این روش با استفاده از سوزن های بسیار ریز، میلیون ها میکروکانال در پوست به وجود می آید، بنابراین با تحریک کلاژن سازی ، ساختار و کارکرد پوست آسیب دیده و تغییر یافته ترمیم می شود. سوزن استفاده شده در کارتریج دستگاه بسیار ریز و استریل می باشد. این سوزن ها توسط پزشک و در عمقی مناسب و به صورت کامل سریع و همزمان به لایه دوم پوست یا درم وارد می شوند. این کار باعث فعال سازی سیستم ایمنی بدن شده و در نتیجه باعث افزایش ضخامت لایه اول پوست (اپیدرم) و یا انتشار فاکتورهای رشد و تولید رشته های کلاژن و الاستین می شود.

شایان ذکر است که انجام میکرونیدلینگ کاملا بدون درد و زخم است و هیچ عارضه جانبی ماندگار ندارد. تنها پس از انجام میکرونیدلینگ مقداری قرمزی بر روی پوست به جای میگذارد که این قرمزی بعد از چند ساعت بهبود می یابد.

کاربردهای میکرونیدلینگ

اصلی‌ترین کاربرد میکرونیدلینگ رفع چین و چروک‌ها و خطوط چهره است. با توجه به اینکه این روش باعث افزایش تولید کلاژن و تحریک بافت‌های پوست می‌شود، باعث ترمیم بافت‌های پوست و برطرف شدن چین و چروک‌ها و افتادگی‌های ایجاد شده در اثر افزایش سن خواهد شد. از این روش می‌توان برای از بین بردن فرورفتگی‌های ناشی از بخیه، زخم، جوش و آکنه نیز استفاده کرد. کلاژن‌هایی که در اثر تحریک سلول‌ها با میکرونیدلینگ ساخته می‌شوند، لایه‌های آسیب‌دیده پوست را ترمیم می‌کنند. همچنین بعد ز ترمیم جای روزنه‌های ایجاد شده در این روش، جای زخم‌ها و جوش‌های قدیمی نیز تا حدی ترمیم می‌شود.

میکرونیدلینگ را می‌توان برای از بین بردن ترک های پوستی ناشی از افزایش یا کاهش وزن و بارداری استفاده کرد. ترک‌هایی که معمولا در اثر وارد شدن فشار به پوست یا از بین رفتن خاصیت کشسانی آن ایجاد شده‌اند. با استفاده از میکرونیدلینگ می‌توان جای سوختگی را نیز برطرف کرد. همچنین با این روش منافذ پوستی تنگ‌تر می‌شوند که این موضوع باعث بهتر شدن تنفس پوست و جلوگیری از تجمع چربی و آلودگی در منافذ پوست و ایجاد جوش و آکنه خواهد شد.

انجام میکرونیدلینگ به چه کسانی توصیه نمی‌شود ؟

میکرونیدلینگ یکی از روش‌های غیرتهاجمی برای درمان آسیب‌های پوستی است که با تحریک سلول‌های تولیدکننده کلاژن به ترمیم و رفع آسیب‌های پوستی کمک می‌کند. به همین دلیل استفاده از آن برای بسیاری از افراد در گروه‌های سنی مختلف بلامانع است. به‌طورکلی هر شخصی که وضعیت سلامتی مناسبی داشته باشد و پوست او دارای چین و چروک، جای زخم، جوش، آکنه، ترک، لک و… باشد می‌تواند از میکرونیدلینگ برای درمان و ترمیم پوست خود استفاده کند.

درصورتی‌که شخص به بعضی مواد خاص نظیر مواد غذایی یا فلزات حساسیت داشته باشد، باید پزشک را مطلع کند. زیرا در بعضی از موارد ممکن است مواد مورداستفاده در میکرونیدلینگ باعث ایجاد حساسیت‌های شدید در فرد شده و به او آسیب برساند. همچنین استفاده از میکرونیدلینگ به افرادی که کمتر از دو هفته قبل بوتاکس، ژل یا چربی تزریق کرده‌اند، توصیه نمی‌شود. افراد مبتلا به برخی بیماری‌های خاص نظیر حساسیت‌های پوستی، دیابت، سرطان و… مبتلا هستند نیز نمی‌توانند گزینه مناسبی برای میکرونیدلینگ باشند.

افرادی که از داروهای خاصی نظیر داروهای ضد انعقاد خون استفاده می‌کنند یا به بیماری‌های خونی مبتلا هستند، نباید از میکرونیدلینگ استفاده کنند. انجام پرتودرمانی یا اشعه درمانی در یک سال گذشته نیز از مواردی است که باعث ایجاد مشکل در فرایند درمان با میکرونیدلینگ می‌شود. اگر در محل درمان زخم باز وجود داشته باشد یا به‌طورکلی زخم‌های فرد خیلی دیر ترمیم شوند، پزشک میکرونیدلینگ را برای حل مشکلات پوستی توصیه نمی‌کند.

عوارض احتمالی میکرونیدلینگ

قرمزی، التهاب، زخم‌های ریز، سوزش و کبودی از اولین عوارض میکرونیدلینگ هستند که ممکن است باعث نگرانی افراد شوند. این عوارض به دلیل نفوذ سوزن‌ها به عمق پوست ایجاد شده‌اند و کاملا طبیعی هستند. عوارض ایجاد شده پس از عمل ظرف یک هفته تا ده روز بعد از میکرونیدلینگ برطرف می‌شوند. درصورتی‌که این عوارض بیشتر از ده روز طول بکشد، حتما موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید. البته توجه داشته باشید که در صورت عدم رعایت توصیه‌های پزشک و دست‌کاری زخم‌های ریز ایجاد شده، این عوارض طولانی‌تر خواهند شد و ممکن است آثار آن‌ها نیز تا مدتی باقی بماند.

در مواردی مشاهده شده است که پس از انجام میکرونیدلینگ رنگ پوست تغییر کرده و تیره شده است. این موضوع معمولا ناشی از زیاد بودن فشار وارد شده و عدم کنترل مناسب آن توسط پزشک است. البته جای هیچ‌گونه نگرانی نیست و بعد از مدتی پوست حالتی پوسته‌پوسته پیدا می‌کند و نهایتا رنگ طبیعی خود را مجددا به دست می‌آورد. در بعضی موارد نیز ناحیه درمان متورم شده یا دچار حساسیت می‌شود. این عوارض نیز طبیعی است. البته تا زمانی که روند بهبودی در آن‌ها مشاهده شود و عوارض برای مدتی طولانی (معمولا بیشتر از ده روز) باقی نمانند.

ماندگاری میکرونیدلینگ چقدر است ؟

افزایش ماندگاری و اثرگذاری روش میکرونیدلینگ تا حد زیادی به شیوه مراقبت پس از عمل بستگی دارد. درصورتی‌که شخص همه دستورات پزشک را به‌درستی رعایت کند و این کار را در مراکز معتبر پزشکی (نه آرایشگاه یا کلینیک‌های غیر معتبر) انجام دهد، می‌توان انتظار داشت که نتایج آن برای مدتی طولانی باقی بمانند. قطعا مواردی نظیر افزایش سن، سبک زندگی و رژیم غذایی بر روی روند تولید کلاژن اثر می‌گذارد. بنابراین پس از مدتی ممکن است اثرات میکرونیدلینگ از بین برود و نیاز به ترمیم وجود داشته باشد. البته در صورت استفاده از این روش خیال شما برای حداقل ۲ سال راحت خواهد بود.

مراقبت ها و توصیه های مهم

  • پوست خود را به‌طور کامل تمیز کنید و از هیچ کرم آرایشی استفاده نکنید.
  • اگر قبلا به بیماری پوستی مبتلا بوده‌اید یا سابقه بیماری یا مصرف داروی خاصی دارید، آن را با پزشک خود در میان بگذارید.
  • درصورتی‌که در حال مصرف داروهای رقیق‌کننده خون هستید، به پزشک خود اطلاع دهید.
  • اگر به ماده خاصی حساسیت دارید، به پزشک خود اطلاع دهید.
  • دو تا سه هفته قبل از میکرونیدلینگ از داروهای لایه‌بردار استفاده نکنید.
  • حداقل دو هفته قبل از عمل از تزریق بوتاکس، ژل و چربی خودداری کنید.
  • مصرف مواد غذایی ضدالتهاب را در برنامه خود قرار دهید.
  • از مصرف خودسرانه قرص‌های مسکن یا داروهای ضدالتهاب خودداری کنید.
  • توصیه‌های پزشک را به دقت رعایت کرده و داروهای تجویزشده را سروقت مصرف کنید.
  • از نور خورشید دوری کنید و در صورت خروج از خانه از کرم‌های ضد آفتاب حاوی زینک و تایید شده توسط پزشک استفاده کنید.
  • از ماساژ دادن، فشار دادن و خاراندن پوست خودداری کرده و روی زخم‌ها را نکنید.
  • از محصولات مراقبتی پوست که حاوی مواد لایه‌بردار یا تحریک‌کننده پوست است خودداری کنید.
  • از رفتن به استخر و سونا خودداری کرده و با آب گرم و پرفشار حمام نکنید.
سوالی دارید ؟ با من صحبت کنید
ارسال