خط لبخند

خط خنده چیست؟

اگر روبروی آینه بایستید و خاطره‌ای شیرین را در ذهن‌تان تداعی کنید، ناخودآگاه لبخند زیبایی بر لبان‌تان می‌نشیند. با دقت در آینه متوجه خواهید شد که خطوطی در سمت راست و چپ لب‌تان ایجاد می‌شود که خط خنده نام گرفته است. در بعضی افراد این خطوط، بعد از خندیدن از بین می‌رود و هیچ رد و نشانی بر روی پوست باقی نمی‌گذارد؛ اما برعکس، در بعضی افراد که پوست کم آب، پوست مسن و پوست آفتاب خورده دارند، خط خنده بسیار محسوس است و حتی بعد از خندیدن نیز این خطوط در قسمت چپ و راست لب وجود دارند. در چنین شرایطی، معمولا درخواست پر کردن خط خنده و برطرف کردن آن مطرح می‌شود.

چرا خط خنده ایجاد می‌شود؟

قطعا اگر سابقه‌ای از ورزش در محیط باشگاه‌های بدن‌سازی داشته باشید، با واکنش عضلات بدن به انجام مکرر تمرینات ورزشی آگاه هستید. در واقع، خط خنده حاصل همین تکرار و انقباض در عضلات صورت است. معمولا فرد به‌دلیل خنده‌های مکرر و ساختار پوست صورت (افزایش سن و شل شدن عضلات صورت و پوست) خط خنده را بر روی صورت می‌سازد. در واقع، تکرار انقباض عضلات صورت در هنگام خنده، خط خنده را ایجاد می‌کند. به مرور با کاهش خاصیت ارتجاعی پوست و کاهش کلاژن سازی، خط خنده در ناحیه انتهایی لب‌ها ایجاد می شود. در ادامه، به رایج‌ترین علل ایجاد خط خنده اشاره می‌کنیم:

  1. افزایش سن
  2. قرار گرفتن در معرض آفتاب مستقیم
  3. استفاده از سیگار و قلیان
  4. عوامل ژنتیکی و موروثی
  5. بیماری‌های پوستی
  6. اختلالات فک و صورت

روش های درمان خط خنده را بشناسیم!

قطعا اگر بخواهید از روش‌های درمان خط خنده استفاده کنید، باید تمامی آن‌ها را بشناسید و مزایا و معایب استفاده از هر کدام را بدانید. معمولا زمان ماندگاری هر یک از روش‌های درمان خط خنده با دیگری متفاوت است.

هر چند پاسخ بدن هر فرد نسبت به فرد دیگر متفاوت است و شما باتوجه به همین موضوع، می‌توانید مناسب‌ترین روش های درمان خط خنده را ارزیابی و انتخاب کنید.

در ادامه به رایج‌ترین و بهترین روش‌های درمان خط خنده می‌پردازیم:

۱- بهبود خط خنده با استفاده از بوتاکس

همان‌طور که می‌دانید، با استفاده از تزریق بوتاکس می‌توانید حرکت عضلات را کنترل کنید. در واقع، بوتاکس بعد از تزریق به مرور طی مدت زمان یک هفته، عضلات را فلج می‌کند. همین موضوع کاربرد مهم بوتاکس در خدمات زیبایی است!

با فلج شدن عضلات، امکان انقباض آن‌ها وجود ندارد و همین موضوع موجب بهبود چین و چروک‌های پوستی می‌شود. با استفاده از این روش، معمولا حدود ۶ ماه خط خنده یا خط اخم برطرف می‌شود. هر شش ماه یکبار، باید نسبت به تزریق مجدد بوتاکس اقدام کنید. در واقع، بوتاکس درصورتی‌که توسط پزشک متخصص تزریق شود، نتایج مطلوبی خواهد داشت.

۲- پر کردن خط خنده با استفاده از ژل

پر کردن خط خنده یکی از روش‌های موفق برای برطرف کردن خطوط عمیق خنده بر روی پوست است. در واقع، با استفاده از ژل می‌توانید فرورفتگی‌های ایجادشده بر روی پوست را پر کنید و در نتیجه، چروک پوستی را برطرف نمایید.

استفاده از مشتقات اسید هیالورونیک به‌منظور برطرف کردن چین و چروک‌های پوستی، بهترین راه‌کار برطرف کردن خط خنده است.

معمولا با استفاده از پر کردن خط خنده می‌توانید زیبایی صورت‌تان را برطرف کنید. پرکننده‌ها معمولا با برندهای مختلفی در بازار وجود دارند و پزشک متخصص باتوجه به بودجه و نوع ژل، اقدام به تزریق ژل مخصوص برای برطرف کردن خط خنده می‌کند. هزینه تزریق ژل باتوجه به تخصص و سابقه پزشک متفاوت است.

۳- بهبود خط خنده با استفاده از هایفوتراپی

یکی از روش های درمان خط خنده، استفاده از هایفوتراپی است. امواج HIFU یکی از روش‌ های برطرف کردن خط خنده محسوب می‌شوند. معمولا هایفوتراپی به افراد کمک می‌کند تا با تحریک کلاژن سازی، لیفت نسبی در قسمت‌های مختلف صورت ایجاد کنند.

در صورتی‌که هایفوتراپی توسط پزشک متخصص انجام شود و در زمان انجام آن، چروک پوستی در حد متوسط و نه‌چندان پیشرفته باشد، می‌توانید از هایفوتراپی برای برطرف کردن آن استفاده کنید.

توجه داشته باشید که درصورت استفاده غیرحرفه‌ای از هایفوتراپی ریسک افتادگی در اجزا صورت وجود دارد.

۴- ازبین بردن خط خنده با نخ لیفت

اگر شما هم یکی از کاندیداهای برطرف کردن خط خنده باشید، می‌توانید از روش‌های درمان خط خنده استفاده کنید. استفاده از نخ لیفت به شما کمک می‌کند تا با کشیدن قسمتی از پوست، عمل لیفت نخ را به غیرتهاجمی‌ترین شکل ممکن انجام دهید.

مدت زمان ماندگاری نخ لیفت در هر فرد متفاوت است؛ اما حدود سه الی شش ماه زمان می‌برد تا اثر نخ لیفت ازبین رفته و فرد به مرور خط خنده را مجدد مشاهده کند.

هزینه استفاده از روش‌های درمان خط خنده براساس تخصص پزشک و نوع متریالی که برای برطرف کردن خط خنده استفاده می‌کند، متفاوت است. برای چنین اقداماتی حتما به پزشک متخصص و باتجربه‌ای مراجعه کنید که نمونه کارهای ازبین بردن خط خنده را در کیس‌های مشابه دیده باشید.

۵- بهبود خط خنده با استفاده از PRP

همان‌طور که می‌دانید استفاده از روش PRP به‌منظور کاهش چین و چروک‌های پوستی، ازبین بردن لک‌های پوستی و بهبود روند رویش موها رایج است.

معمولا با استفاده از این روش می‌توان خون‌رسانی را به محل موردنظر افزایش داد و کلاژن سازی را در آن‌جا تحریک نمود. هرچند، درصد موفقیت روش PRP در میان روش های درمان خط خنده چندان مشخص و قطعی نیست. اما به ‌عنوان یکی از روش‌های کمکی در طول درمان می‌توان از PRP استفاده نمود. در خصوص استفاده از این روش، باید به پزشک متخصص مراجعه کنید تا در مورد آن تصمیم‌گیری شود.

۶- بهبود خط خنده با استفاده از جراحی لیفت

اگر شما نیز به‌دنبال روشی مناسب جهت پر کردن خط خنده هستید، قطعا روش‌های مختلفی را با ماندگاری مشخص پیدا کرده‌اید. در این میان، جراحی لیفت به شما این امکان را می‌دهد تا زمان طولانی‌تری نتیجه جراحی را مشاهده کنید.

جراحی لیفت در میان تمامی روش های درمان خط خنده، یکی از پرطرفدارترین روش‌هایی است که می‌توانید از آن استفاده کنید. هرچند باید درنظر بگیرید که این جراحی در دسته بندی جراحی‌های زیبایی تهاجمی قرار می‌گیرد. پس در صورتی‌که علاقه‌مند به استفاده از روش های درمان خط خنده تهاجمی نباشید، انتخاب این روش چندان توصیه نمی‌شود.

معمولا انجام جراحی لیفت، هزینه بیشتری نسبت به تزریق ژل و فیلر به‌همراه دارد و نتیجه آن نیز دائمی‌تر از سایر روش‌ها است.

مراحل تزریق ژل

مهم‌ترین مرحله تزریق ژل یافتن کلینیک مناسب و پزشک متخصص و دارای تجربه بالا در زیبایی شناسی چهره شماست. درصورتی‌که در انجام این مرحله دقت کافی را به خرج دهید، نگرانی خاصی درباره مراحل بعدی و عوارض احتمالی وجود ندارد. معاینات اولیه در کلینیک معتبر مشخص می‌کند که نوع و حجم ژل موردنیاز برای برطرف کردن خط خنده چقدر است و چه مراقبت‌هایی باید پیش و پس از تزریق جدی‌تر گرفته شوند.

پیش از مراجعه به کلینیک در نوبت تعیین شده باید کلیه نکات مطرح شده توسط پزشک را به‌درستی رعایت کرده باشید تا در طی عمل مشکلی برای شما پیش نیاید. ابتدا پزشک محل‌ تزریق را مشخص کرده و آن‌ها را ضدعفونی و بی‌حس می‌کند. در مرحله بعد نیز تزریق ژل با دوز مشخص در محل‌های تزریق انجام می‌شود. عمل تزریق ژل برای خط خنده خیلی طولانی نبوده و نیازی به بستری یا استراحت ندارد. به همین دلیل بلافاصله پس از تزریق می‌توانید از مطب خارج شده و به فعالیت‌های روزانه خود بپردازید.

توصیه های های قبل از تزریق

پیش از تزریق ژل برای خط خنده اقدامات زیر را انجام دهید.

  • درصورتیکه بیماری خاصی داشته یا داروی خاصی مصرف می‌کنید، پزشک را در جریان بگذارید.
  • اگر به ماده خاصی حساسیت دارید یا قبلا در اثر تزریق ژل دچار حساسیت شده‌اید، پزشک خود را مطلع کنید.
  • حداقل یک هفته پیش از تزریق از داروها و مواد غذایی رقیق‌کننده خون استفاده نکنید.
  • حداقل یک هفته پیش از تزریق مصرف الکل، سیگار و قلیان را متوقف کنید.
  • هنگام مراجعه برای تزریق ژل از مواد آرایشی استفاده نکنید.

مراقبت های بعد از تزریق ژل

  • برای جلوگیری از ورم یا کبودی از کمپرس سرد استفاده کنید.
  • درصورتیکه پزشک شما دارویی تجویز کرد، آن‌ها را به‌موقع مصرف کرده و از خود درمانی در صورت بروز مشکل به شدت پرهیز کنید.
  • تا ۲۴ ساعت پس از تزریق از کرم‌های آرایشی استفاده نکنید.
  • پس از تزریق ژل به استخر، سونا یا حمام طولانی نروید. مدت‌زمان ممنوعیت این مورد توسط پزشک معالج تجویز می‌شود.
  • از ماساژ ناحیه تزریق یا گرم کردن آن خودداری کنید.
  • تا دو روز پس از تزریق هنگام دراز کشیدن و خوابیدن سر خود را بالاتر از بدن قرار دهید.
  • تا یک هفته از مصرف سیگار و قلیان و الکل خودداری کنید.
  • تا سه روز از مصرف داروهای رقیق‌کننده خون اجتناب کنید.
  • تا یک هفته پس از تزریق از انجام فعالیت‌های سنگین ورزشی خودداری کنید.

چه کسانی نمی‌توانند تزریق ژل برای خط خنده انجام دهند ؟

برای افراد عادی تزریق این ژل هیچ ممنوعیتی ندارد. اما افرادی که مبتلا به بیماری‌های خود ایمنی، عفونت‌های پوستی، زخم‌های باز در محل تزریق بوده یا مصرف‌کننده دائمی داروهای رقیق‌کننده خون هستند نمی‌توانند تزریق ژل را انجام دهند. همچنین زنان باردار و شیرده نیز بهتر است از این کار دوری کنند.

آیا تزریق ژل برای خط خنده درد دارد ؟

فرایند تزریق ژل در پوست درد چندانی ندارد. اما پزشکان برای به صفر رساندن درد ناشی از تزریق از مواد بی‌حس‌کننده یا کرم‌های بی‌حس‌کننده موضعی استفاده می‌کنند.

مدت‌زمان ماندگاری ژل تزریق شده چقدر است ؟

بسته به اینکه از کدام برند ژل استفاده می‌کنید، زمان ماندگاری ژل متفاوت خواهد بود. همچنین برخی ویژگی‌های فردی نظیر سن و سال، جنس پوست، میزان آسیب‌دیدگی و سبک زندگی نیز می‌تواند بر روی زمان ماندگاری موثر باشد. اما به‌طورکلی زمان ماندگاری آن از ۶ ماه تا ۲ سال متغیر است.

چرا تزریق ژل برای خط خنده نیاز به تمدید دارد ؟

به مرور زمان ژل‌های تزریق شده در زیر پوست تجزیه شده و جذب بافت‌های پوست می‌شوند. به همین دلیل اثر ارتجاعی و سفت کنندگی خود را از دست می‌دهند. به همین دلیل باید پس از مدتی که معمولا بین ۶ ماه تا ۲ سال متغیر است اقدام به ترمیم آن کنید.

مدت‌زمان اثرگذاری تزریق ژل برای خط خنده چقدر است ؟

به‌طورکلی شما می‌توانید تاثیر تزریق ژل را بلافاصله پس از اتمام فرایند تزریق مشاهده کنید. البته ممکن است تا چند روز پس از تزریق قرمزی و التهاب در محل وجود داشته باشد. پس از برطرف شدن این التهابات بهتر می‌توانید نتیجه را بررسی کنید. توجه کنید که معمولا گذشت زمان باعث بهبود نتایج و طبیعی‌تر شدن محل تزریق خواهد شد. اما فرایند تاثیرگذاری نهایی معمولا بیشتر از یک ماه طول نخواهد کشید.

سوالی دارید ؟ با من صحبت کنید
ارسال